Ideecafe ‘Een ondernemende toekomst tegemoet’

Vrijdag 24 maart 2017 vond het eerste ideecafé van Broeikas plaats. Meer dan 200 jongeren met een innovatief idee of met ‘goesting’ voor ondernemen namen deel aan 7 verschillende workshops met als centraal thema ondernemen.

Een ondernemende toekomst tegemoet’ met die slagzin in het achterhoofd organiseerde Broeikas in samenwerking met Bryo (VOKA) een namiddag vol lezingen en workshops voor zowel de studenten van HoGent en Odisee als voor andere Aalsterse jongeren. De eerste editie kon meteen een succes genoemd worden want met meer dan 200 inschrijvingen is het duidelijk dat de interesse voor ondernemen groot is bij de Aalsterse jeugd.

Gust Matthys en Audry Vanderstraeten, 2 beginnende student-ondernemers, trapten de middag af met een pitch over hun onderneming en hun visie op de combinatie van ondernemen en studeren. Daarnaast kwam ook serie-ondernemer Jan-Maarten Willems (onder andere gekend van Cockney’s Gin) aan het woord. Het jeugdige enthousiasme van de student-ondernemers en de rijke ervaring van Jan-Maarten vormden een mooie tandem.

Verder konden de aanwezigen ook contact leggen met verschillende organisaties uit de regio Aalst die ondernemerschap ondersteunen.. ‘Soms is het moeilijk om te weten bij wie je terecht kan met je vragen’: zegt Joris De Lee van Broeikas. ‘Vandaag hebben we alle organisaties samengebracht zodat je als ondernemende jongere direct je vraag kan stellen aan de juiste personen. Zo willen we ook de drempel die er voor jongeren bestaat verkleinen en mee timmeren aan een weg naar succes.’

Daarnaast konden de aanwezigen deelnemen aan 7 workshops. De thema’s varieerden van leren netwerken tot informatiesessies over het nieuwe statuut van student-ondernemer. ‘We beseffen dat niet iedereen ook effectief een onderneming zal uitbouwen’, geeft Joris verder aan. ‘Daarom zijn er ook enkele workshops in vaardigheden die studenten kunnen gebruiken in een carrière als medewerker. Randstad gaf bijvoorbeeld een workshop om jezelf te leren presenteren als sterk merk. Dat zijn vaardigheden die heel bruikbaar zijn voor een latere sollicitatie.’

Wie reeds een idee had om onderneming op te starten kon dit pitchen aan een panel van ervaringsdeskundigen die direct feedback en tips gaven. Zo konden de beginnende ideeën van jonge ondernemers beginnen rijpen tot een succesvol businessmodel.

Meer dan 25% van de aanwezige jongeren gaf nadien te kennen dat dit initiatief hun zin om te ondernemen sterk heeft aangewakkerd. Ook zin om te ondernemen? Bekijk het aanvullend materiaal of kom naar één van onze volgende workshops.

Aanvullend materiaal: