De derde editie van de Ondernemersaward

Winnaar 2014: Kristof Braem

De derde editie van de Ondernemersaward op 8 mei barstte terug uit zijn voegen! De studenten van de Aalsterse hogescholen kozen op dit bruisend event hun meest gebeten ondernemer.Van de 20 genomineerden haalden Koen Valckenier (Valckenier Group), Jan Pieter De Nul (Ondernemingen Jan De Nul nv) en Kristof Braem (Medec) de top 3. Uiteindelijk werd Kristof Braem van Medec als winnaar verkozen. De mix van studenten en ondernemers maakt dit event uniek en hét feest van ondernemen in Aalst. Oud-studenten die nu ondernemen Daan, Rémy, Laurent en Ewoud van Safe-Box en Robby Baeyens van Inbraakveilig werden in de bloemetjes gezet. Dat ondernemen vallen en opstaan is en niét opgeven toont de award van de herstarter aan Marc De Wulf van SMUK.

De genomineerden 2014

Jan Pieter

Ondernemingen Jan De Nul NV

Sven

Comar Sport

Koen

Valckenier Groep

Kristof

Medec

Luc

De Raamwinkel

Steven & Bruno

Kaai 17

Tina

Anna Pops

Dieter

De Schreef

Walter

De Bruyn & Zonen

Isabelle

AB-Consult

Patrick

Brantegem

Peter

Somati

Joany

D’Hondt nv Volvo

Jo

De Bisschop

Alex

Zero Emission Solutions

Bart

BDB Concepts

Rudy

Flesh and Bones bvba

Koen

Hofman nv

Evelyne

Hof Selmussen

Marc

Het Chocoladehuis

5

Jan Pieter De Nul

Ondernemingen Jan De Nul NV

“Constant aanpassen”

Jan Pieter De Nul staat aan het hoofd van Ondernemingen Jan De Nul NV , dochteronderneming van Jan De Nul Group, marktleider in bagger- en maritieme werken. Zijn grootvader richtte het bedrijf meer dan 100 jaar geleden op.
“Om als bedrijf zo lang overeind te blijven, is het nodig om alles constant aan te passen aan de omstandigheden, anders loop je als bedrijf snel tegen de muur,” legt Jan Pieter uit. “Ik pas constant onze beleidsvoering aan: ’s morgens, ’s middags en ’s avonds, bij wijze van spreken.”
Hierbij zijn de meningen van zijn werknemers zeer belangrijk. “Als er bijvoorbeeld een nieuw schip moet besteld worden, dan komen de technici en de bemanning bij elkaar om te zeggen wat zij willen veranderen aan de schepen. Het is voor ons belangrijk om naar de werknemers te luisteren. Als je ervaring van mensen ‘in the field’ niet verwerkt, ben je niet slim bezig als bedrijf.”

 

www.jandenul.com

3

Sven Wellekens

Comar Sport

“Specialisatie is belangrijk”

In 2005 nam Sven  het roer over van zijn vader in sportzaak Comar Sport, een vaste waarde in Aalst.
“Ik geloof dat specialisatie aan de basis ligt van ons blijvend succes,” oppert Sven. “Zo hebben wij een uitgebreid assortiment voor ballet en boksen. Artikels voor deze sporten ga je niet meteen terugvinden in de grotere sportwinkels. Iets wat ons cliënteel op prijs stelt,” zo zegt hij. “Mensen gaan op zoek naar deze specifieke artikelen en vinden deze bij ons. De verplaatsing hebben ze er dan voor over.”
“Ook kwaliteit is hierbij zeer belangrijk,” voegt Sven eraan toe. “Wij verkopen per sport maar één of twee merken maar dit is dan wel de beste kwaliteit. Specialisatie en kwaliteit, dat is belangrijk voor ons.”

 

www.comarsport.be

0

Koen Valckenier

Valckenier Groep

“Goed personeel is goud waard”

Samen met z’n broer en zus heeft Koen Valckenier de leiding over Valckenier Groep; een van de grootste Renault-Dacia verdelers van België met een regionaal marktaandeel van 18%.
“Een resultaat waar we echt trots op zijn en dat we halen door hard te werken en door te focussen op een kwalitatieve en innovatieve dienstverlening,” verklaart Koen.
Goed personeel is dus met andere woorden goud waard. Investeren in innovatie door opleidingen aan werknemers is  essentieel binnen het bedrijf!

 

www.valckeniergroep.be

1

Kristof Braem

Medec

“Ambitie en groei”

Kristof Braem is succesvol zaakvoerder van Medec, een bedrijf gespecialiseerd in de productie van beademingstoestellen. Kristof werd in 2011 verkozen tot Voka-ambassadeur Aalst en Medec is eveneens winnaar van De Leeuw van de Export 2013.
“We zijn een van de snelst groeiende bedrijven in onze sector. De voorbije jaren zijn we gegaan naar meer dan 100 distributeurs over alle continenten,” brengt Kristof aan. Deze groei strookt volledig met zijn filosofie: “Ik ben zeer gedreven om Medec in de toekomst verder op internationaal vlak te laten groeien,” zegt hij. “Dit zal zich dan ook vertalen in het aanwerven van nieuw personeel. Want om te groeien, heb je meer en goede mensen nodig.”

 

www.medebenelux.be

1

Luc De Neef

De Raamwinkel

“Ondernemen is… De handen uit de mouwen steken”

Serge Van Haverbeke en Luc De Neef staan beiden aan het hoofd van De Raamwinkel, een bedrijf gespecialiseerd in het plaatsen van ramen en deuren.
Serge en Luc waren gemotiveerd om met een origineel concept de bedrijfswereld in te gaan. “We proberen namelijk de consument te overtuigen om zélf de ramen en deuren te plaatsen die ze kopen bij De Raamwinkel. Dit doen we door opleidingen en workshops aan te bieden,” aldus Serge en Luc.
“Door de mensen aan te moedigen om zelf hun ramen en deuren te plaatsen, leer je de mensen iets bij én bespaar je hen geld,” zo zegt het duo. “Groot pluspunt is ook dat dit leidt tot een verminderde ecologische voetafdruk. Dat is voor ons zeer belangrijk.”

 

www.raamwinkel.be

1

Steven en Bruno

Kaai 17

“Ondernemen met liefde en passie!”

6 jaar geleden richtten Steven Rosseel en Bruno Meert feestzaal/horecabedrijf Kaai 17 op; “een uniek concept in Aalst,” leggen ze uit. “Andere locaties verhuren slechts hun zaal. Wij bieden de klant een totaalconcept aan met service en eetmogelijkheden. Het enige wat de klant nog moet doen, is uitnodigingen versturen.”
Dit zorgt voor een hoge werkdruk. “Maar wanneer je werkt met gemotiveerde mensen loopt dit automatisch vlot. Wij zijn veeleisend, maar dat is ook nodig in deze sector, en ons personeel begrijpt dit,” gaan ze verder.
“Horeca is een stiel die je met liefde en passie moet uitvoeren. En wanneer je werkt met mensen die dat begrijpen, kom je tot een prachtig resultaat.”

 

www.kaai17.be

1

Tina Daem

Anna Pops

“Ondernemen is vrijheid”

Wat oorspronkelijk begon als een kleinschalig project van Tina Daem en haar man is nu uitgegroeid tot een bloeiend jong bedrijfje. Anna Pops verkoopt  originele en hippe kinderschoenen.
Als ondernemer laat Tina steeds haar eigen vrijheid primeren. Concreet betekent dit voor haar: financiële vrijheid en de vrijheid om zelf je tijd in te delen.
De oprichting van haar onderneming vloeit voort uit het verlangen haar eigen dochters te zien schitteren in eigenzinnige kinderschoentjes. Haar moederlijke zorg gebruikt ze dan ook niet alleen voor haar eigen dochters maar voor alle kinderen die haar winkel binnenlopen.

 

www.annapops.be

1

Dieter Van Dooren

De Schreef

“Geen uitdaging is te veel”

Dieter Van Dooren is vanaf 2003 zaakvoerder van het sportcomplex De Schreef dat onder zijn leiding is uitgegroeid van een squashcenter tot een multifunctioneel sportcomplex en zijn ledenaantal in deze periode verdubbeld zag.
“Ik houd van een uitdaging. Zowel professioneel als privé,” zegt hij. “Ik probeer de sportieve ambities die ik heb – zoals het lopen van de Ironman in Hawaï – te vertalen naar mijn ambities als ondernemer. Daarbij is geen uitdaging te groot.”
Door deel te nemen aan de Ondernemersaward probeert Dieter ook jongeren aan te zetten tot het worden van zelfstandige. “Ik wil tonen dat met voldoende passie, gezond verstand en berekende risico’s, ogenschijnlijk onmogelijke doelen (of dromen) toch gerealiseerd kunnen worden,” zo zegt hij.

 

www.deschreef.be

0

Walter De Bruyn

De Bruyn & Zonen

“Blijf gemotiveerd”

Walter De Bruyn is zaakvoerder van het familiebedrijf De Bruyn & zonen, dat gespecialiseerd is in de toelevering van koper. Walter nam het bedrijf in 2008 over van zijn vader, maar zijn passie voor metaal, die bestaat al langer.
Daarom streeft hij er ook naar om de beste kwaliteit te leveren aan zijn klanten. De ISO-certificaten die het bedrijf heeft, getuigen van deze kwaliteit.
“Eigen bedrijf is eigen baas,” zegt Walter, “maar uiteraard draai je vaak overuren. Daarom is het belangrijk om gemotiveerd te blijven!”

 

www.decolteerwerken.be

3

Isabelle Tant

AB-Consult

“Innovatie en flexibiliteit voor groei”

In 2004 stapte Isabelle Tant bij het onafhankelijke accountantskantoor AB-Consult in en vormde dit om tot een dynamische groeier.
Een van de kernwaarden van het bedrijf is innovatie, niet alleen in de organisatie van het werk, maar ook voor het personeel. “Elk jaar doen we wel een investering om het werkproces efficiënter te maken,” zo zegt Isabelle.
Maar voor haar is niet alleen het werkproces belangrijk; “AB-Consult is ook innovatief in de omgang met personeel. Flexibiliteit is daarbij essentieel. AB-Consult baseert zijn bedrijfscultuur immers op openheid en vooruitstrevend organiseren.”
AB-Consult maakt eveneens budget vrij voor opleidingen. “Hoe beter ons personeel is opgeleid, hoe beter ze functioneren. Als extra motivatie hangt hier ook een loonsverhoging aan vast. Zo kan iedereen het onderste uit de kan halen.”

 

www.ab-consult.be

0

Patrick Verhoest

Brantegem

“Product, place, promotion, maar vooral: people!”

Patrick Verhoest staat aan het hoofd van Brantegem; een voorname speler in het ontwerpen en plaatsen van HVAC- & sanitaire installaties.
“De continue groei van NV Brantegem is te danken aan ons gemotiveerd team van projectleiders, ingenieurs, technici, en ga zo maar verder,” vertelt Patrick.
“Een onderneming is immers zo sterk als het personeel erachter. Daarom staan bij ons de mensen centraal,” zegt de ondernemer. “Belangrijk hierbij is de aangename en familiale sfeer van het bedrijf. Die zorgt ervoor dat iedereen zich hier meteen thuis voelt.”

0

Peter Pelgrims

Somati

“Wees steeds alert”

Peter Pelgrims nam in 1980 de fakkel over van zijn vader in het familiebedrijf Somati. Deze groep van ondernemingen houdt zich bezig met brandveiligheid in al zijn aspecten; een elementaire maatschappelijke behoefte.
“We proberen zoveel mogelijk in te pikken op behoeftes en technologieën die permanent evolueren,” legt Peter uit. “Somati focust zoveel mogelijk op maatschappelijk verantwoord ondernemen, op ecologisch vlak – zeker – maar vooral op menselijk vlak.”
“Een van de belangrijkste eigenschappen als ondernemer is alert zijn en je goed  laten bijstaan door mensen rondom je; respect voor kennis en vakmanschap.”

 

www.somati-vehicles.com

0

Joany D'Hondt

D’Hondt nv Volvo

“Stilstaan is achteruitgaan”

Garage D’Hondt nv Volvo is een dynamisch familiebedrijf met een jong en ambitieus team dat constant op zoek is naar verbetering en groei.
Joany polst onder haar personeel geregeld naar de werktevredenheid en gaat ieder jaar met haar team op teambuilding. Onder het motto “stilstaan is achteruitgaan” benutten zij en haar werknemers iedere kans tot bijscholing. Dit allemaal om hun klanten steeds een perfecte service te kunnen aanbieden.

 

www.partner.volvocars.be/nl/dhondt-aalst

0

Jo Roovers

De Bisschop

“Investeer in teamgeest”

Jo Roovers vormt samen met Bart De Bisschop de vierde generatie bedrijfsleiders van het familiebedrijf De Bisschop nv. Wat is begonnen als een eenvoudige kleinhandelszaak in ijzerwaren is ondertussen uitgegroeid tot een innovatief bedrijf met zowel vertakkingen in de bouw en industrie, als in elektro en keukens.
Jo en Bart vinden het zeer belangrijk dat hun werknemers gemotiveerd blijven. “We proberen steeds te zorgen voor een aangename bedrijfssfeer. We organiseren ook jaarlijks een personeelsfeest. Dat bevordert tenslotte de teamgeest. We communiceren veel met onze mensen en als er een probleem is, zoeken we meteen een oplossing.”
Motivatie is ook zeer belangrijk bij het aanwerven van nieuwe mensen. “Ervaring en motivatie  dat zijn de twee belangrijkste zaken waar we op letten tijdens een sollicitatiegesprek.”

 

www.debisschop.be

0

Alex Polfliet

Zero Emission Solutions

“Uw partner in duurzame energie”

Alex Polfliet richtte in 2009 het studie- en consultancybureau Zero Emission Solutions op. Onder zijn leiding groeide deze onderneming op korte termijn uit tot een van de meest gerenommeerde spelers in de markt van hernieuwbare energie.
“Ons doel is zoveel mogelijk mensen overtuigen om over te schakelen naar duurzame energie en dit op de meest klantgerichte manier,” aldus Alex.

 

www.zeroemissionsolutions.com

0

Bart De Backer

BDB Concepts

“Innovatie door kennis”

Bart De Backer is zaakvoerder van het Aalsterse domoticabedrijf BDB Concepts.

“12 jaar geleden legde ik aan mensen uit wat domotica precies was. Nu hoeft dat niet meer,” merkt Bart op. “Om te kunnen staan waar we nu staan was er veel innovatie nodig. Nog altijd trouwens. En de wortels voor innovatie die vind je in kennis.”

Deze kennis doet Bart op door met klanten en leveranciers te praten. “Weten wat de klant wil is heel belangrijk. Door met leveranciers goede contacten te houden weet je ook steeds wat er nieuw is op de markt. Zo speel je constant in op de nieuwste veranderingen en alleen zo kan je als bedrijf overeind blijven.”

 

www.bdb-concepts.be

0

Rudy Luyten

Flesh and Bones bvba

“Flexibiliteit en eigenheid”

Rudy Luyten is zaakvoerder van FAB BVBA, oftewel Flesh & Bones; een skateshop en een skatepark.
“Het belangrijkste aan ondernemen vind ik eigenheid, “ oppert Rudy. “Ik wou niet vasthangen aan een baas omdat ik moeilijk om kan met autoriteit. Diegenen met de meeste creativiteit en eigenzinnigheid worden soms beknot door hun baas. Ik had een droom en die wilde ik uitbouwen. Daarom werd ik ondernemer. “
Flexibiliteit is ook een must voor Rudy: “Ik probeer mogelijkheden te bieden aan iedereen. Zo kunnen jongeren met problemen korting krijgen en organiseren we soms ook een ‘girls night’ in het skatepark. Ik doe ook mijn best om de medewerkers mee te laten groeien met mij en de onderneming.”

0

Koen Hofman

Hofman nv

“Wees mens onder de mensen”

Koen Hofman staat aan het hoofd van het familiebedrijf Hofman nv, dat handelt in natuurstenen voor buiten.
Naast het aanbieden van goede producten en een goede service, heeft Koen Hofman nog een ander engagement: maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).
“Ik reis minstens eenmaal per jaar naar onze voornaamste leveranciers in India en China,” verklaart Koen. “Daar wil ik met mijn eigen ogen zien dat de werknemers goed behandeld worden. Sociaal engagement is een kernwaarde!”
Maar niet alleen in het buitenland houdt Koen zich bezig met MVO. “Ook hier is het belangrijk om onze eigen mensen respectvol te behandelen,” merkt hij op. “Daarom zoek ik regelmatig mijn mensen eens op voor een babbel of een motiverende schouderklop. Mijn motto is dan ook: ‘Wees mens onder de mensen!’ .”

 

www.hofman.be

0

Evelyne Huygens

Hof Selmussen

“Kwaliteit boven kwantiteit”

Evelyne is eigenaar van de B&B Hof Selmussen in Aalst.
Een van haar kernwaarden is kwaliteit; kwaliteit boven kwantiteit. “Ik heb er bewust voor gekozen mijn B&B kleinschalig te houden in tegenstelling tot hotels of andere grote B&B’s,” brengt ze aan. “Zo worden de klanten steeds exclusief behandeld.”
Haar voorkeur voor kwaliteit uit zich eveneens op ecologisch vlak. “Ikzelf ben iemand die enorm veel rekening houdt met het milieu. Zo heeft de B&B een ecologische tuin en wordt er gebruik gemaakt van zonnepanelen. De onderneming is dus zeer milieuvriendelijk!”

 

www.hofselmussen.be

0

Marc Severs

Het Chocoladehuis

“Stilstaan is achteruitgaan”

Na 20 jaar in zijn eigen banketbakkerij-patisseriezaak gewerkt te hebben, vond Marc Severs het tijd voor een nieuwe uitdaging en richtte hij in 2004 Het Chocoladehuis op.
“Je moet steeds gemotiveerd en gepassioneerd bezig blijven met je bedrijf,” vertelt Marc. “Je moet constant innoveren. Van zodra je als ondernemer niet meer innoveert, ga je achteruit.”
Belangrijk voor deze innovatie, is creativiteit, zo legt hij uit. “Een van de mooiste zaken van ondernemen is de creativiteit die je kan uiten. Je kan doen wat je wilt maar het moet ook rendabel blijven. Zo concurreren wij ook met de grote fabrikanten. Wij bieden de klant een creatief en kwalitatief product aan.”

 

www.hetchocoladehuis.be

 Bekijk andere edities

2013

Sanne Nieulandt

Sanne Nieulandt

Nieulandt Recycling

Al drie generaties lang, meer dan zestig jaar, is Nieulandt Recycling de schakel in de recyclage van metalen. Sanne heeft klanten van particulier tot lokale overheid, van het afval van een eenmanszaak tot de “waste” van een multinational.

Bekijk editie »

2012

Luc de Bisschop

Luc de Bisschop

L-Door

L-Door telt 125 personeelsleden en focust zich op sectionale garagepoorten voor de particuliere markt, industriële poorten en totale laad- en losoplossingen. Na een loopbaan van 15 jaar in de financiële wereld koos Luc De Bisschop voor het zelfstandig ondernemerschap.

Bekijk editie »

2016

Frans Krauch

Frans Krauch

Viano

VFrans Krauch is zaakvoerder van Viano, het oudste organische meststoffenbedrijf op de Belgische markt. Frans staat dicht bij de klanten te staan, en streeft een snel beslissingsproces na. Dat stelt hen in staat tot de vele biologische productinnovaties.

Bekijk editie »

2015

Bartel Dewulf

Bartel Dewulf

Belgocatering

Bartel leidt Belgocatering, een gastronomisch bedrijf met verschillende afdelingen. Ondertussen telt het bedrijf meer dan 300 personeelsleden, beheert het 34 restaurants en serveert het dagelijks gemiddeld 9000 maaltijden bij diverse bedrijven.

Bekijk editie »